دسته بندی نشده, نفت, پالایش, پتروشیمی, گاز

آبگرمکن صنعتی کارواش

آبگرمکن صنعتی کارواش

آبگرمکن صنعتی کارواش در دسته مخازن تحت فشار قرار می‌گیرد. برای تامین آب گرم در زمان کوتاه از این دستگاه استفاده می‌شود. این آبگرمکن‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند، ابعاد و اندازه و نوع اتصال به پمپ و هم چنین نوع سوخت مصرفی وجه تمایز آنها است.

آبگرمکن صنعتی کارواش

آبگرمکن صنعتی کارواش

انواع آبگرمکن صنعتی کارواش

آب گرمکن کارواش با توجه به نیاز در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شود. این دستگاه‌ها از ۲۰۰ لیتر تا ۵۰۰ لیتر که کوچک محسوب می‌شوند قابلیت کوپل شدن با پمپ کارواش را دارند، به شکلی که کل سیستم بر روی یک گاری قابل حمل است. که معمولا منظور از آبگرمکن کارواش همین مدل‌های کوچک است.

آبگرمکن صنعتی اما همانطور که از اسم آن مشخص است قابلیت ساخت در اندازه‌های بزرگتر را دارد، به طور مثال از ۱/۰۰۰ لیتر تا ۱۰/۰۰۰ لیتر و حتی بزرگتر تولید می‌شود. این دستگاه بزرگ توسط چند انشعاب به چند پمپ کارواش متصل می‌شود.

آبگرمکن کارواش

آبگرمکن صنعتی کارواش

کاربرد آبگرمکن صنعتی کارواش چیست؟

شاید با شنیدن نام کارواش اینگونه به نظر برسد که این وسیله فقط برای شستن خودرو استفاده می‌شود. اما اینطور نیست آبگرمکن صنعتی کارواش برای نظافت سالن‌های پرورش دام‌ و طیور و کشتارگاه‌های صنعتی کاربرد زیادی دارند.

شست و شوی ماشین آلات ساختمانی و راه سازی نیز نیاز به کارواش و آب گرم دارد. تجهیزات مکانیکال هم پس مدتی رسوب میگیرند که  برای رسوب زدایی بسیاری از آنها از آبگرمکن کارواشی استفاده می‌کنند.

شست و شوی تجهیزات مکانیکی

شسست و شوی کویل حرارتی

اجزای ابگرمکن کارواش صنعتی

این محصول از ۵ قسمت اصلی شامل منبع آب گرم، لوله‌های آتشدان، مشعل، پمپ کارواش و تجهیزات کنترلی تشکیل شده است. آبگرمکن صنعتی برقی به جای مشعل و لوله آتشدان از المنت حرارتی بهره می‌برد و البته نوع سه فاز آن باید تابلو برق داشته باشد. در ادامه به توضیح این بخش‌ها می‌پردازیم.

منبع آب گرم کارواش

بدنه اصلی این آبگرمکن‌ها که نقش ذخیره آب گرم دارد در دو نوع عمودی و افقی تولید می‌شود. تفاوت این دو حالت در راندمان نهایی سیستم است، به این صورت که منبع افقی در مدل مشعل دار به علت طول بیشتر لوله آتشدان سریعتر گرم می‌شود. در نوع برقی اما تفاوتی ندارد معمولا عمودی ساخته می‌شوند.

با توجه به جانمایی و محدودیت احتمالی محل نصب ایستاده بودن یا افقی بودن این مخازن مهم است. با توجه به نوع کاربرد هم متریال به کار رفته در منبع مشخص می‌شود. معمولا از ورق گالوانیزه تولید میشود اما نوع استیل آن هم برای مصارف خاص کاربرد دارد.

لوله آتشدان

وقتی از آبگرمکن‌های مشعل دار استفاده می‌کنیم، عملکرد آن به این شکل است که مشعل درون لوله یا لوله‌هایی می‌دمد که در دل منبع آب قرار دارند. این لوله از نظر متریال و نوع قرارگیری اهمیت دارد. به این صورت که باید در مقابل آتش مستقیم با دمای خیلی بالا مقاومت کند، از این رو برای این کار از لوله آتشخوار (heat seamless carbon steel pipe) بهره می‌بریم.

یک نکته در مورد لوله آتش‌خوار وجود دارد و آن مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد و همینطور مقاومت بالا در برابر فشار است، که قیمت این لوله را خیلی گران می‌کند. از این رو در اکثر پروژه‌ها با توجه به ضوابط از لوله مانیسمان (بدون درز) با کیفیت و ضخامت مناسب استفاده می‌شود. مگر در جایی که طراحی با توجه به لوله آتشخوار انجام شده و منابع مالی هم اجازه استفاده از آن را بدهد.

نحوه قرارگیری این لوله هم اهمیت دارد زیرا هر چه قدر مسیر آتش درون لوله طولانی‌تر باشد انتقال حرارت بیشتری به همراه دارد. در نتیجه زمانی که ابعاد و طراحی مخزن اجازه دهد (مخزن افقی)، لوله یک زانو خورده و در همان مسیر بر می‌گردد که اصتلاحا به این سیستم دو پاس گفته میشود.

پمپ کارواش

انتخاب پمپ مناسب برای آبگرمکن صنعتی کارواش خیلی مهم است. طراحی جزئیات و ضخامت منبع آبگرمکن با توجه به پمپ مصرفی انجام می‌شود. پمپ‌های کارواش معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بار فشار تولید می‌کنند، کمتر مخزنی توان تحمل چنین فشاری را دارد. راه حل این مشکل نصب پمپ کارواش بعد از خروجی آبگرمکن است. در این صورت منبع برای فشاری حدود ۴ تا ۵ بار تولید شده و آب بعد از خروج از آن توسط پمپ کارواش به فشار مناسب می‌رسد.

پمپ کارواش دارای ۱۰۰ تا ۲۰۰ بار فشار

پمپ کارواش با فشار بالا

نقش مشعل و المنت حرارتی در آبگرمکن کارواش

راندمان این سیستم به دو عامل مقدار ذخیره آب و توان حرارتی مشعل یا المنت حرارتی وابسته است. طراحی آبگرمکن صنعتی با توجه به نرخ و مقدار مصرف انجام می‌شود که می‌توانید با مراجعه به صفحه این محصول در سایت ما مثال آن را ملاحظه کنید.

دقت کنید که با توجه به ابعاد مخزن و پارامتر‌های بالا مشعل با توان مناسب انتخاب کنید. اگر توان مشعل پایین باشد عملا از مقداری از حجم منبع خود بهره نمی‌برید و زمان بیشتری برای رسیدن به دمای مطلوب صرف خواهد شد. اگر مشعل با توان زیاد در نظر بگیرید مقدار اظافی آن اتلاف شده و احتمال خفه کردن و ناکارآمدی آن هم هست.

در مورد المنت حرارتی نیز به یاد داشته باشید وجود برق سه فاز مهم است و البته حتی با وجود برق سه فاز تهیه مقدار برق برای توان‌های بالا بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است.

المنت حرارتی

المنت حرارتی سرامیکی

تجهیزات کنترل دما و فشار

تاسیسات مکانیکی در هر اندازه و با هر کاربردی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، بخشی از این کار با استفاده از تجهیزات کنترلی انجام می‌شود. ترموستات برای کنترل دما و خاموش و روشن شدن به موقع مشعل نصب می‌شود. گیج‌های دماسنج و فشارسنج هم برای کنترل سیستم در شرایط مختلف ضروری هستند. و در آخر نصب یک شیر اطمینان تنظیمی با توجه به فشار طراحی برای ایمنی و آسیب ندیدن مخزن لازم است.

قیمت آبگرمکن صنعتی کارواش

قیمت تجهیزات صنعتی عامل مهمی در انتخاب آنها است، بنابر این توضیح در مورد قیمت محصول فوق لازم به نظر می‌رسد. برای به دست آوردن آب گرم مصرفی چندین راه وجود دارد. منبع دو جداره، منبع کویل دار، دیگ‌ فولادی و آبگرم کن صنعتی همگی نقش فراهم کردن آب گرم مصرفی را دارند.

در این بین آبگرمکن صنعتی به دلیل یک‌پارچه بودن و تعمیر و نگهداری ساده و البته مقرون به صرفه بودن گوی سبقت را از دیگر محصولات مشابه ربوده و در بازار این روزها طرف داران زیادی دارد. شما برای اطلاع از قیمت با همکاران ما در تیما صنعت تماس بگیرید، البته قیمت آبگرمکن صنعتی کارواش یه علت داشتن پمپ مخصوص با نمونه معمولی آن تفاوت دارد.

دیدگاهی در مورد “آبگرمکن صنعتی کارواش

  1. قاسم زارع گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید!
    خواستم بدونم حجم مورد نظر برای مرغداری چطور محاسبه می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *