آبگرمکن صنعتی, دسته بندی نشده, نفت, پالایش, پتروشیمی, گاز

آبگرمکن صنعتی گازی

آبگرمکن صنعتی گازی عملکردی شبیه به سایر آبگرمکن‌های صنعتی دارد، به این معنی که کارایی آن تهیه آب گرم به مقدار زیاد و به سرعت است. تفاوت آن اما در نوع سوخت مصرفی است، عامل تولید حرارت در این محصول مشعل گاز سوز است. از این جهت در بازار ایران آن را آبگرمکن صنعتی مشعل دار نیز می‌نامند.

همانطور که قبلا در سایر مقالات گروه تیما صنعت گفتیم آبگرمکن صنعتی از ۴ قسمت منبع آب گرم، مشعل، لوله آتشدان و تجهیزات کنترلی تشکیل می‌شود. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد سیستم گاز رسانی و مشعل می‌پردازیم.

آبگرمکن صنعتی

آبگرمکن صنعتی گازی

مشعل آبگرمکن صنعتی گازی

وظیفه مشعل در آبگرمکن صنعتی ایجاد شعله است که این امر باعث تولید حرارت و نهایتا گرم شدن آب می‌شود. احتراق در مشعل‌های صنعتی از ترکیب شدن سوخت و هوا و ایجاد جرقه صورت می‌گیرد. حالا میدانیم که مشعل برای تولید حرارت به هوا یا همان اکسیژن نیاز دارد. تامین این هوا به دو حالت طبیعی و اجباری رخ میدهد.

در حالت اجباری مشعل دارای فن است، فن با توجه به زمان بندی رله مشعل و در پی دریافت دستور از ترموستات آغاز به کار می‌کند. این سیستم به این شکل کار میکند که عمل هوا دهی توسط فن حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه انجام شده سپس جرقه زده شده و بعد از آن شیر برقی عمل کرده و سوخت به محففظه احتراق نفوذ می‌کند و شعله از شعله پخش کن خارج می‌شود.

مشعل صنعتی

مشعل صنعتی گازی

ویژگی های آبگرمکن صنعتی گازی

اکثر ویژگی‌های آبگرمکن صنعتی گازی با سایر آبگرمکن‌های صنعتی مشترک است. خصوصیتی که این محصول را متمایز می‌کند‌، در دسترس بودن سوخت مصرفی یا همان گاز شهری و گاز مایع است. البته مهم‌ترین ویژگی این آبگرمکن سیستم ساده‌ای است که دارد به این معنا که راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری آن راحت است.

این سیستم به تابلو برق نیاز ندارد و یک اپراتور ساده با توجه به تجهیزات کنترلی آن را اداره می‌کند. حتی با کم و زیاد کردن شیر اصلی گاز هم تا حدودی قابل تنظیم است. زمانی که دچار ایراد شود اطمینان داریم که مشعل مشکل دارد و با بررسی آن مشکل را حل می‌کنیم.

 

چه مشعلی برای آبگرمکن صنعتی مناسب است؟

پیش‌تر در مورد مشعل توضیح دادیم، حالا به این موضوع می‌پردازیم که چگونه مشعل با ظرفیت مناسب را برای مخزن آبگرمکن انتخاب کنیم. برای جواب دادن به این سوال ابتدا فرمولی که با آن توان مورد نیاز به دست می‌آید را توضیح می‌دهیم. MC(Δθ) که M جرم آب C ظرفیت گرمایی ویژه آب است و Δθ اختلاف دمای اولیه آب و دمایی که به آن نیاز داریم است.

با داشتن این فرمول تا حد زیادی مشکل ما برای تعیین مشعل حل می‌شود اما این همه چیزی که لازم داریم نیست. لازم است بدانیم مشعل‌ها با توجه به ظرفیت و نوع مخزن مشخص می‌شود. اگر طبق فرمول به ظرفیت ۵۰۰/۰۰۰ کیلو کالری بر ساعت برسیم باید از مشعل PGN1  استفاده کنیم، ولی اگر مخزن ما ۵۰۰ لیتری باشد یا مثلا ۱۰۰۰ لیتری عمودی باشد نمی‌توانیم از این مشعل بهره ببریم.

دلیل این امر خفه کردن مشعل به خاطر کوچک بودن مخزن است، میزان شعله زیاد است و بعد از برخورد به انتهای آتشکده به سمت مشعل پس زده میشود و باعث خاموش شدن آن می‌شود. موضوع دیگر هدر رفت انرژی گرمایی است که با هماهنگ نبودن مشعل و مخزن آبگرمکن صنعتی گازی اتاق می‌افتد. استهلاک مشعل هم در این شرایط بیشتر است.

 

دیدگاهی در مورد “آبگرمکن صنعتی گازی

  1. پناه لرزانی گفت:

    آبگرمکن با مشعل گازی داریم میتونیم مشعلشو عوض کنیم،جایی
    جدیدمون گاز ندارد یا برقیش کنیم یا گازوییل،چقدر هزینش میشه

  2. عنایت بهمه ای گفت:

    میشه بدون مشعل هم خرید؟
    بدون مشعل هم ضمانت میدین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *