آبگرمکن صنعتی

آبگرمکن صنعتی کارگاهی

آبگرمکن صنعتی کارگاهی

آبگرمکن صنعتی کارگاهی یکی از پرکاربردترین مخازن آبگرمکن در صنایع مختلف است. در کمپ‌های کارگاهی

به خصوص کارگاه‌های عمرانی و راه سازی تامین آب گرم مصرفی برای سرویس‌های بهداشتی و دوش مورد استفاده کارگران امری بسیار مهم و ضروری است. استفاده از آبگرمکن صنعتی که روش گرمایش مستقیم است به لحاظ هزینه و راندمان از احداث موتورخانه در این گونه پروژه‌ها به صرفه‌تر است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد دیگر کاربردهای آب گرمکن صنعتی، انواع مختلف آبگرمکن‌های صنعتی، محاسبات آبگرمکن‌

کارگاهی و… آگاهی بیشتری پیدا کنید.

آبگرمکن صنعتی کارگاهی

کاربرد آبگرمکن صنعتی

در کل برای تامین آبگرم مصرفی در مقادیر بالا درصنایع مختلف از مخازن آبگرمن‌های صنعتی که جزو مخازن تحت فشار هستند استفاده می‌شود. جنس این مخازن بسته به کاربرد آن‌ها می‌تواند از فولاد ST37 و یا استنلس استیل باشد. ظرفیت و ضخامت این مخازن بسته به نوع کار، فشار کاری و خوردگی تعیین می‌شود. درواقع علت نام گذاری صنعتی (industrial) برای این آبگرمکن‌ها بالاتر بودن نرخ مصرف آبگرم و به تبع آن میزان انرژی مصرفی نسبت به آبگرمکن‌ دیواری و آبگرمکن خانگی است. پرکاربردترین محل‌های استفاده آبگرمکن صنعتی عبارتند از:

  • کارگاه‌های ساختمانی و راه‌سازی، مراکز اداری،تجاری و مسکونی برای تامین آبگرم مصرفی دوش و سرویش‌های بهداشتی
  • کارخانجات صنعتی برای تامین آبگرم مورد نیاز برای فرآیندها و یا شستوی دستگاه‌ها
  • مراکز کشاورزی، گلخانه‌ای و دامداری‌ها برای تامین آبگرم چهت آبیاری و شستوشو
  • صنایع غذایی و دارویی برای تامین آب با درچه حرارت دقیق برای سیستم‌های فرآیندی
  • کارواش‌های شستوشوی ماشین‌های سواری و ماشین‌های سنگین

انواع آبگرمکن صنعتی کارگاهی از نظر تامین انرژی

انرژی مورد نیاز برای گرمایش آب آبگرمکن صنعتی کارگاهی از به دو شکل تامین می‌شود:

انواع آبگرمکن صنعتی کارگاهی

  1. سوخت فسیلی: این نوع آبگرمکن‌ها به دو دسته آبگرمکن صنعتی گازی و آبگرمکن صنعتی گازوئیلی تقسیم می‌شوند. استفاده از آبگرمکن گازی در پروژه‌ها رایج‌تر است. در صورت نبود گازکشی آبگرمکن صنعتی گازوییلی گزینه مناسبی خواهد بود. در آبگرمکن‌ صنعتی مشعل دار درون مخزن لوله‌ای به نام آتشکده وجود دارد که مشعل در آن می‌دمد و سپس محصولات احتراق از طریق دودکش که از لوله‌ی آتشکده انشعاب گرفته شده است به بیرون از مخزن راهی می‌شود. آب درون مخزن با برخورد با این لوله‌ها انرژی گرمایی را دریافت می‌کند و دمایش افزایش پیدا می‌کند.
  2. برقی: در پروژه‌هایی که امکان تهیه سوخت فسیلی موجود نباشد و یا برق پروژه تامین باشد می‌توان از آبگرمکن صنعتی برقی یا همان آبگرمکن صنعتی المنتی استفاده کرد. آبگرمکن صنعتی برقی شامل یک مخزن است که به تعداد مورد نیاز بوشن برای بستن المنت داخل مخزن بر روی آن قرار می‌گیرد. با جریان پیدا کردن انرژی الکتریکی در المنت‌هایی که درون مخزن وجود دارد و تبدیل آن به انرژی گرمایی و برخورد آب با المنت‌ها دمای آب بالا می‌رود. سیستم برق آبگرمکن هم می‌تواند به صورت تکفاز و یا سه فاز باشد که درصورت سه‌فاز بودن برق آبگرمکن تابلوبرق هم مورد نیاز است.

محاسبات آبگرمکن صنعتی کارگاهی

طراحی درست حجم و توان آبگرمکن صنعتی کارگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. این محاسبات باید به گونه‌ای باشد که هم پاسخگوی نیاز آن پروژه باشد هم اینکه به لحاظ هزینه بسیار بالا نباشد. باید آبگرمکنی با توان و ظرفیت بهینه انتخاب شود. در ادامه با زدن مثالی مراحل محاسبه سرانگشتی یک آبگرمکن صنعتی را به شما نشان می‌دهیم:

فرض کنید می‌خواهیم آبگرمکن صنعتی کارگاهی برقی که ۱۶ نفر کارگر می‌خواهند بعد از ساعت کاری از ۴ دوش استفاده کنند را انتخاب کنیم.

در مرحله اول منبع تامین انرژی را مشخص می‌کنیم که در این مثال این عمل توسط المنت و انرژی الکتریکی انجام می‌شود.

در مرحله دوم مصرف کنندها را مشخص می‌کنبم که در این مثال ۱۶ نفر کارگر می‌خواهند از ۴ دوش استفاده کنند. حالت پیک مصرف را درنظر می‌گیریم که بعد از کار تمامی ۱۶ نفر پشت سر هم از این ۴ دوش استفاده می‌کنند. طبق استاندارد مقررات ملی ساختمان مقدار آب مورد نیاز برای دوش هر نفر ۱۰۰ لتیر آب ۶۰ درجه سانتیگراد است.

مرحله سوم به دست آوردن توان حرارتی پیک مصرف است. درابتدا حجم مخزن را حداقل مقدار یعنی اندازه میزان مورد نیاز برای دوش گرفتن ۴ نفر اول در نظر می‌گیریم. بنابراین برای گرم کردن ۴۰۰ لیتر بعدی به اندازه زمان دوش گرفتن ۴ نفر اول ۱۰ دقیقه زمان داریم. ۴۰۰ لیتر بر ۱۰ دقیقه که به عبارتی می‌شود ۲۴۰۰ لیتر بر ساعت.

Q.=m.c(T2-T1)=2400Kg/Hr×1KCal/Hr×40c=96000KCal/Hr(111KW)

که توان ۱۱۱ کیلووات توان بسیاری زیادی است. بنابراین باید حجم مخزن را افزایش دهیم تا توان کاهش یابد. برای مثال جحم مخزن را 1000 لیتر درنظر میگیریم. در این صورت اندازه سه سری دوش آب ۶۰ درجه همان ابتدا در اختیار داریم. و برای ۴۰۰ لیتری بعدی این بار ۳۰ الی ۴۰ دقیقه فرصت داریم. همانند فرمول بالا توان را دراین حالت هم محاسبه می‌کنیم. در این صورت توان مورد نیاز تقریبا ۳۰کیلووات به دست خواهد آمد.

تجهیزات کنترلی آبگرمکن صنعتی کارگاهی

همیشه در صنعت ایمنی و همچنین سیستم‌های کنترل از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و می‌بایست که به این موضوع دقت فراوانی داد. در آبگرمکن‌های صنعتی چه مشعل دار و چه برقی ما به سه تجهیز نیازمندیم:

  1. گیچ ترمومتر مانومتر: این در اصل یک نمایشگر است که همانطور که از نامش پیداست با ملاحظه آن در هر لحظه می‌توانید از فشار و دمای سیال درون مخزن آگاه شوید.
  2. ترموستات مستغرق: این تجهیز نقش یک کلید را برعهده دارد. کلیدی بر سر راه برق مشعل و یا المنت‌های آبگرمکن که آن را قطع و یا وصل می‌کند. شما می‌توانید با تنظیم درجه ترموستات دمای سیال درون مخزن را تعیین و کنترل کنید.
  3. شیر اطمینان: یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی شیر اطمینان یا همان SAFETY VALVE است. بسیار مهم است که که این تجهیز به درستی عمل کند و وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. وظیفه این است تا درصورت رسیدن فشار مخزن به فشاری مشخص که شیر اطمینان در آن فشار تنظیم شده است عمل کرده و با خروج سیال از مخزن، فشار از حدی که تعیین کردیم فراتر نرود. در صورت استفاده نکردن از شیر اطمینان نامناسب ضررهای جبران ناپذیری در طول زمان به مخزن آبگرمکن شما که یک مخزن تحت فشار است وارد می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آبگرمکن صنعتی کارگاهی

  1. سعید لعلی گفت:

    آبگرمکن برقی تک فاز در حجم کوچیک تولید میکنید

  2. مجید گفت:

    سلام فرق آبگرمکن سه فاز و تک فاز رو میگید

  3. شهدوست گفت:

    چند سال ضمانت داره آبگرمکن کارگاهی ؟ ضمانتش شامل چی
    میشه؟ اصلا ضمانت داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *