پالایش

روش مختلف جوشکاری فلزات

روش مختلف جوشکاری فلزات از جمله روش‌های ساخت و تولید است که به صورت گسترده در ساخت و تولید انواع تجهیزات صنعتی مانند مخازن ذخیره و تحت فشار، دستگاه‌های مکانیکی و حتی هنر کاربرد دارد. در این مقاله سعی کرده‌ایم به صورت مختصر در مورد روش‌های مختلف جوشکاری فلزات که در صنعت کاربرد دارد توضیح داده باشیم. با ما همراه باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت AWS مراجعه کنید.

روش مختلف جوشکاری فلزات

روش مختلف جوشکاری فلزات

روش مختلف جوشکاری فلزات به خصوص فلزات فولادی!

یکی از روش‌هایی که احتمالا هرگز از فرآیند ساخت و تولید در صنعت جدا نشود، روش‌های مختلف جوشکاری فلزات است. جوشکاری به عملیات ذوب و اتصال دو قطعه مختلف در محل نقطه ذوب تعریف می‌شود. اساس سیستم جوشکاری بر این است که در یک نقطه (یا یک منطقه) با ذوب و قطعه فلز (یا یک فلز واسط همجنس یا غیر همجنس با دو قطعه) یک پیوند یک پارچه در محل جوشکاری تشکیل می‌شود. به طور کلی در این مقاله ۴ روش اصلی مختلف در جوشکاری برای فلزات مختلف را آورده‌ایم. در ادامه اشاراتی به دیگر روش‌های جوشکاری هم خواهد شد.

روش مختلف جوشکاری فلزات فولادی در صنعت

روش مختلف جوشکاری فلزات فولادی در صنعت

روش جوشکاری با قوس الکتریکی (Shielded Metal Are Welding)؛ معروفترین روش مختلف جوشکاری فلزات

معروفترین روش جوشکاری که در صنعت برای فولاد و تجهیزات فولادی (اعم از کربن استیل یا استیل ضد زنگ) به کار می‌رود، روش جوشکاری با قوس الکتریکی است که از یک الکترود مصرف شدنی پوشش دار برای ایجاد نقطه جوشکاری استفاده می‌شود. در این روش یک الکترود مصرف شدنی با انتقال و پرتاب مذاب در فضای قوس الکتریکی باعث ایجاد یک فضای مذاب می‌شود. با حرکت الکترود از یک سمت به سمت دیگر، مذاب در محوطه قبلی تبدیل به جامد شده و یک اتصال بسیار محکم بین دو قطعه به وجود می‌آید.

شماتیک جوشکاری با قوس الکتریکی با الکترود پوشش دار

شماتیک جوشکاری با قوس الکتریکی با الکترود پوشش دار

روش جوشکاری با پوشش دهی با گاز کربن دی اکسید

از دیگر روش‌های جوشکاری فلزات به ویژه جوشکاری کربن استیل، روش MIG (Metal Inert Gas) است. در این روش با تزریق یک سیم فلزی از جنس خود قطعه و تزریق گاز کربن دی اکسید در محل جوشکاری، دو قطعه با عبور جریان الکتریکی داغ و ذوب شده و بعد از حرکت سیم از محل جوشکاری، دو قطعه را به همدیگر جوش می‌دهیم.

روش جوشکاری MIG در روش های مختلف جوشکاری فلزات

روش جوشکاری با اکترود تنگستن و گاز بی اثر TIG (Tungsten Inert Gas)

روش جوشکاری با تنگستن و گاز بی اثر که اصطلاحا به جوش آرگون معروف است، در واقع بهترین روش برای کارهای حساس به ویژه جوشکاری فلزات خاص مانند آلومینیوم و استیل ضد زنگ است. یکی از اتفاقات مهم در جوشکاری این است که در منطقه جوشکاری یک منطقه به نام HAZ (Heat Affected Zone) تشکیل می‌شود. منطقه تحت اثر گرما در واقع باعث ایجاد یک فلز با عملیات حرارتی در آن محل می‌شود. لذا لازم است در برخی قسمت‌ها این منطقه بسیار کوچک باشد.

روش جوشکاری با الکترود مصرف نشدنی تنگستن و گاز بی اثر در واقع باعث ظرافت بیشتر در این قسمت خواهد شد. همچنین به دلیل اینکه کربن در فلزات استیل ضد زنگ بسیار کمتر است و در آلومینیوم وجود ندارد، لذا رسانایی در قوس با استفاده از جوشکاری با الکترود مصرف شدنی کمی کمتر است و جوشکاری در منطقه مورد نظر بسیار سخت‌تر می‌شود. بنابراین از روش جوشکاری با الکترود مصرف نشدنی و گاز بی اثر بهره می‌بریم. شکل زیر شماتیک جوشکاری با گاز بی اثر و الکترود مصرف نشدنی (جوشکاری آرگون) را نشان می‌دهد.

شماتیک فرآیند جوشکاری با آرگون روش TIG

شماتیک فرآیند جوشکاری با آرگون روش TIG

جوشکاری زیر پودری (SMAW Submerged Metal Arc Welding)؛ در روش مختلف جوشکاری فلزات

از دیگر روش‌های اصلی جوشکاری برای انواع تجهیزات و مخازن تحت فشار، روش جوشکاری زیر پودری است که باعث کمتر شدن زمان ساخت در بسیاری از فرآیندهای ساخت می‌شود. به خصوص در مواردی که ضخامت جوشکاری یا مقدار جوشکاری بسیار زیاد است. از جمله مهمترین صنایع که این نوع جوشکاری بسیار در آنها کاربرد دارند عبارتند از ساخت مخازن تحت فشار و ساخت سازه‌های فلزی با ورق‌های ضخیم است.

شماتیک جوشکاری با روش زیرپودری برای ساخت مخازن یا سازه‌های فولادی

شماتیک جوشکاری با روش زیرپودری برای ساخت مخازن یا سازه‌های فولادی

روش مختلف جوشکاری فلزات رنگی (مانند مس یا اتصالات فلزات با جنس مختلف به هم)

یکی از موضوعات مهم صنعتی روش های مختلف جوشکاری فلزات به خصوص فلزات رنگی مانند مس یا برنج است. همچنین در بسیاری از موارد ما مجبوریم که دو فلز غیر همجنس مانند فولاد و برنج را به هم جوش دهیم. دراینصورت روش‌های قبلی که در قسمت قبل توضیح داده‌ایم کارآمد نخواهد بود. لذا از رو‌ش‌های دیگر جوشکاری (مثلا جوش مقاومتی یا جوش انفجاری یا هر نوع دیگر) به کار می‌بریم. در ادامه انواع روش‌های جوشکاری دیگر را به صورت خلاصه توضیح خواهیم داد.

1 نظر در “روش مختلف جوشکاری فلزات

  1. عبدالله باقی گفت:

    جوش آرگون هم انجام میدید؟ ما ۱ پروژه داریم با استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *